4Some nieuws en klanten

Bekijk hier onze nieuwsupdates, referenties, kennisartikelen en blogs.

4SOME STIMULEERT KENNISDELING DOOR WORKSHOPS

4SOME STIMULEERT KENNISDELING DOOR WORKSHOPS

Om de beleggers, beheerders en gebruikers van onze objecten goed van dienst te kunnen zijn, vinden we het als 4Some belangrijk dat de kennis van onze medewerkers op peil is en blijft. Dit doen we uiteraard via individuele trajecten, maar ook door de kennisdeling binnen ons bedrijf te stimuleren. Hiervoor organiseren we sinds enige tijd actief workshops. Medewerkers kunnen hiervoor zelf ideeën en onderwerpen aandragen. Een zeer succesvol concept blijkt inmiddels.

Actiever kennis aanbieden

Ivo Fledderus, Technisch Adviseur Specialisten, is de kartrekker van dit initiatief. ‘Wij organiseren nu zo’n 3 jaar deze workshops. Er bleek namelijk uit het laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) een duidelijke behoefte te zijn bij collega’s om nog meer te doen aan kennisontwikkeling. Hierop is besloten nog actiever kennis in de organisatie aan te gaan bieden.’

4some-ivo-fledderus-specialisten.jpg

Ivo Fledderus - Technisch Adviseur Specialisten

Technisch en niet-technische onderwerpen

Het doel is jaarlijks minimaal zo’n 10 workshops te organiseren. Tijdens de Coronapandemie was dit even wat lastiger, maar inmiddels draait de workshop machine weer op volle toeren. Ivo: ‘We organiseren uiteraard veel workshops met technisch gerelateerde onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een workshop waterkwaliteit CV en koelsystemen. Maar ook onderwerpen zoals wettelijke verplichtingen op het gebied van kantooromgevingen komen aan bod. Dit zijn vaak complexe onderwerpen waar men in vast kan lopen. We behandelen dan niet alleen de theorie, maar vertalen deze ook meteen naar de praktijk van onze klanten, waardoor de collega’s het als zeer nuttig ervaren. Het doel is dat er voor iedere collega wel een keer een interessante workshop langs komt. Ook als je op de administratie of contractbeheer zit.’

Interne en externe experts

Afhankelijk van het onderwerp worden de workshops gegeven door interne of externe experts. Vaak hier op kantoor, maar soms ook extern als dit voor de workshop van toegevoegde waarde is. Ivo: ‘We hebben veel kennis binnen de organisatie waar we graag gebruik van maken. Maar voor bepaalde onderwerpen is het beter om een externe expert de workshop te laten geven (fysiek dan wel online). Ook hebben sommige leveranciers mooie praktische trainingslokalen waar we natuurlijk graag gebruik van maken.’

workshops-4some.jpg

Workshop 'wettelijke verplichtingen kantooromgeving' door firma Aqus

Learning by doing

De afgelopen jaren is er wel het een en ander gefinetuned. ‘In het begin hadden we weleens workshops die een hele dag duurden, maar dat is toch te lang. Over het algemeen plannen we de workshops nu aan het einde van de middag en gedurende 2 à 3 uur. Kort en krachtig dus. Hierdoor blijven mensen scherp en wordt de werktijd zo min mogelijk belast. Ook merkten we dat de groepen in het begin te groot waren en stellen we nu een maximaal aantal deelnemers per workshops vast. Dan geven we sommige workshops gewoon vaker.’ aldus Ivo.

Teamgevoel

Ivo is blij dat het initiatief succesvol is. ‘We merken dat de workshops niet alleen de kennisdeling ten goede komt maar ook het teamgevoel. Erg prettig aangezien veel van onze mensen in de buitendienst werken. Daarnaast zien we inmiddels dat collega’s eigen ideeën en onderwerpen beginnen aan te dragen. Dat was dus precies de bedoeling. Zo wordt het echt iets van ons allemaal.’ 

 

Behoefte aan ontzorging van
uw technische installaties?

Neem contact met ons op